Мэты і
задачы:
Знаёміць вучняў з абрадамі і
звычаямі Беларусі;
Выхоўваць патрыятычнае пачуццё да Радзімы;
Выпрацоўваць навыкі самастойнай работы;
Знаёміць з новым цікавым
матэрыялам, звязаным са старажытнасцю Беларусі;
Развіваць хуткасць
мысліцільнай рэакцыі.
Абсталяванне
і афармленне: кафедра для вядучага,
свечка,вянок,
пацеркі, пярсцёнкі, балея з вадой.
Падрыхтоўчая
работа: жадаючых прыняць удзел у
гульні падзяляюць
на дзве каманды
па 5-6 чалавек. Падрыхтоўваюць вядучага,
вучняў , якія будуць чытаць вершы.
Ход мерапрыемства
Вядучы: Добры дзень паважаныя знаўцы беларускіх звычаяў!
Сёння мы сабраліся тут, каб прыняць удзел у гульні
« Што? Дзе ? Калі?», прысвечанай беларускім святам. Паважаныя гледачы, давайце павітаем нашых удзельнікаў.
Такім чынам, я маю
гонар аб’явіць пачатак нашай гульні. Спадзяемся,што не толькі ўдзельнікі, але і нашы паважаныя гледачы будуць дапамагаць нам у пошуках правільных адказаў. Але я вымушанапапярэдзіць, што любая падказка з боку гледачоў азначае ануляванне
пытання. За кожны правільны адказ удзельнікі
атрымліваюць па аднаму балу. На
абмеркаванне пытанняў даецца па адной хвіліне. Каманда, якая першая падняла
руку, адказвае першай.
А зараз пачынаем гульню.
Гучыць урачыстая мелодыя
Вядучы: Як вы ведаеце, адным з самых улюблёных святаў на Беларусі
з’яўляюцца Каляды. Колькі смеха, жартаў
мы чуем напярэдадні гэтага свята . А ці ведаеце вы, калі святкуюцца Каляды?
Адказ: Каляды святкаваліся з вечара 24 снежня (каталіцкае
Ражство) і з вечара 6 студзеня
праваславнае Ражство).
Вядучы: Так. Усе беларусы звязвалі з Калядамі вялікія
спадзяванні,яны чакалі, што ўсё дрэннае застанецца ў мінулым
годзе. Такім чынам,увага першае пытанне.
-Якія абрады беларусы выконвалі ў час гэтага свята і
напярэдадні?
Адказ: Яны ўсцілалі
саломай сталы, падлогі ў хатах, выпякалі пірагі,гатавалі куццю. Апошні неабмалочаны сноп жыта, што захаваўся ад жніва, ставілі на покуце, і ён сімвалізаваў будучы
багаты ўраджай.
Вядучы: А цяпер разыграем другі бал. Хто ведае, які вельмі
цікавы старажытны звычай выконваўся ў многіх мясцовасцях
Беларусі?
Маленькая падказка - ён быў звязаны з каляднай
стравай куццёй.
Адказ: Перш чым пачаць вячэру, гаспадар браў гаршчок з
куццёй і тройчы абыходзіў
хату, затым стукаў у акно, а жонка з
хаты пытала:
«Хто там стукае?»
Гаспадар адказваў:
«Сам Бог стукае з цёплай, мокрай вясной, з гарачым небурлівым летам,з сухой і багатай восенню».
Жонка павінна была сказаць:”Просім да хаты”.
Вядучы: Наступнае пытанне . А якія
існуюць віды куцці?
Адказ: Усяго на Каляды
было тры куцці:
-першая(вялікая)-сямейная перадкалядная вячэра.
Абрадавая страва-звычайная ячная каша з алеем або мёдам ,другую называлі шчадрэц.
Яна была мясной. На пераднавагодні вечар акрамя кашы гатавалі бліны,каўбасу, мяса. Частку ежы адкладвалі для продкаў. На навагоднюю куццю быў звычай гадаць, варажыць.
- трэцяя- посная (перад Вадохрышчам). Падчас яе
акраплялі вадой будынкі.
Вядучы: Як вы ведаеце беларусы любілі прадказаць сваю будучыню ў час Каляд.
Існавалі шматлікія прыметы, звязаныя з надвор’ем. Назавіце калі ласка,дзве з такіх прыкмет.
Адказ: Існавалі шматлікія народныя прыкметы, звязаныя з
надвор’ем.
Калі , напрыклад, першы дзень Каляд выдаецца пагодлівы, ясны- будзе неўраджайны год, а калі пахмурны і снег ідзе,то будзе ўраджайны. Калі ў калядны вечар і ноччу на небе шмат зорак- летам будзе шмат грыбоў,
калі снег -будуць добра раіцца пчолы.
Вядучы: А цяпер будзе пытанне, якое хутчэй адносіцца да
дзяўчат. Яны як вядома, заўсёды цікаўныя і хочуць даведацца аб
сваёй будучыні і аб тым, за каго і калі яны выйдуць замуж. Дык вось,
калядныя врожбы,што вы ведаеце
аб іх?
(За кожную варажбу
прысуджаецца 0,5 балаў).
Адказы: Для таго, каб даведацца, ці будзе дзяўчына ў будучым
годзе ў пары, яна брала на двары бярэмя дроў і несла ў хату. У тым выпадку, калі колькасць іх аказвалася цотнай, значыла, што ў новым годзе абавязкова
прыйдуць сваты і дзяўчына выйдзе замуж.
Дзяўчаты беглі да плоту і , беручыся рукой за кожную
дошку і па чарзе,гаварылі: “Хлопец,удавец,распушчанец”.На якое з гэтых слоў
выпадала апошняя дошка ў плоце, такога лёсу і чакалі для сябе дзяўчаты.
Дзяўчаты хадзілі ноччу ў хлеў і лавілі авечак: калі
зловяць барана-выйдзе замуж, а калі авечку -не.
Вядучы : Вось мы і пазнаёміліся з каляднымі абрадамі. Але ёсць
яшчэ некалькі
святаў. Напрыклад, Гуканне вясны. Увага! Пытанне!
Што гэта за свята, якія спадзяванні звязвалі з ім беларусы?
Адказ: Гуканне вясны на Беларусі святкавалася ў розных
мясцінах і ўрозныя дні. Людзі сустракалі вясну і развітваліся з
зімой.
Вядучы: Гэта, канешне так. Але як яны гэта рабілі, мы зараз
даведаемся.
Ці можаце вы
назваць асноўную атрыбутыку гэтага свята? Што рабілібеларусы падчас яго?
Адказ: Асноўнай атрыбутыкай свята Гуканне вясны былі ўзвышаныя мясціны, вогнішчы, арэлі, на якіх гушкаліся цэлы дзень, спяваючывясновыя песні.
Вядучы: Мы працягваем нашу віктарыну. Вельмі любяць беларусы
святы. І адным з самых вясёлых з’яўляецца Масленіца. А ці ведаеце вы,калі яна святкавалася і як праводзіўся масленны тыдзень?
Адказ: Святкавалася Масленіца ў другой палове лютага- першай палове сакавіка.
Масленны тыдзень праводзіўся шумна. Наладжвалі гульні.
Ездзілі нам конях, каталіся на санках.
Вядучы: Так, а ці ведаеце вы звычаі, якія выконваліся на
Масленіцу?
Адказ: У многіх паветах існаваў масленічны звычай вазіць бабу на пачастунак . Унукі самі запрагалі ў санкі і везлі ўрачыста сваю бабку- павітуху да сябе на бліны.
Вядучы: Усё гэта
вельмі добра. А зараз слухайце мяне ўважліва. Бліны,аладкі маюць круглую форму. Да таго ж, на Масленіцу
быў звычай ездзіць вакол вёскі.
Дык вось, было звычаем выпякаць кругавыя прадметы, рабіць кругавыя рухі. А ці ведаеце вы , што
гэта азначала?
Адказ: Усе кругавыя рухі, кругавыя прадметы дапамагалі сонцу
хутчэй зрабіць гадавы
круг, паскорыць надыход вясны.
Вядучы: Канешне! Ну, а што было заключным момантам Масленіцы?
Адказ: У час развітання з зімой спальвалі чучала масленіцы палена з накручанай саломай.
Вядучы: Я вельмі задаволены нашай гульнёй, але мне здаецца,
што нашы ўдзельнікі прытаміліся. Няхай яны
трохі адпачнуць, а мы аб’яўляем конкурс сярод гледачоў на лепшы беларускі верш.
Вядучы: Спадзяюся, што паважаныя ўдзельнікі гульні адпачылі.
А зараз аб’яўляю другі тур нашай гульні. Аб’яўляем пераможцаў першага тура.
Паважаныя знаўцы,як вы ведаеце, Вялікдзень з’яўляецца самым значным і ўрачыстым рэлігійным святам. Увага- пытанне! Калі святкуюць гэты дзень?
Адказ: Вялікдзень не мае пэўнай прымеркаванасці ў народным календары.
Яго дата залежыць ад вясновага раўнадзенства. Таму
Вялікдзень адзначаюць у перпшую надзелю пасля поўні, надыходзячай
у след за раўнадзенствам.
Карацей кажычы, у перыяд пасля 4 красавіка да 8 мая.
Вядучы: Вельмі добра. Вы ведаеце, што гэта свята праслаўляе ўваскрасенне Ісуса Хрыста. Але ж ёсць і другая прычына
святкавання.
Хто ці што з’яўляецца аб’ектам свята?
Адказ: Сонца.
Вядучы : Наступнае пытанне. На другі або трэці дзень псля
Вялікдня па вёсках ходзяць спевакі і выконваюць песні,
прысвечаныя гэтамуўрачыстаму дню. Як называюць г этых спевакоў?
Адказ: Іх называюць валачобнікамі.
Вядучы: Хто не ведае старажытнае
абрадавае свята свету і агню Купалле! Язычніцкае Купалле ўпамінаецца ў летапісах 1175 г. Калі адзначаецца Купалле? Якая легенда звязана з гэтым святам?
Адказ: Існуе легенда, вядомая не толькі беларусам. Паводле
якой у купальскую ноч нібы расцвітае кветка папараці, і той,
хто яе адшукае можа авалодаць усімі зямнымі скарбамі.
Вядучы: А зараз увага новае пытанне. Напярэдадні Купалля на
двор зносяць усялякія старыя рэчы: боты, анучы, адзенне.
Прыводзяць старую клячу і вывозяць хлам на поле , і там пакідаюць
да ночы. Ноччу яго падпальваюць. Што гэта азначае?
Адказ: Гэта азначае расставанне з усім
старым, аджыўшым , шкодным.
Вядучы:Зараз мы разыграем бліц турнір. За кожны правільны адказ- 0,5 бала .
Увага, пытанне!(паказвае на рэчы : балею з вадой, 2 палкі, 1 свечку,вянок з кветак). Пакажыце, як варажылі ў старыну на
Купалле?
Каманды па чарзе паказваюць: на вянок кладуць2 палкі
на крыж,пасярод якіх прымацоўваюць запаленую свечку. Вянок
пускаюць на ваду.
Вядучы: Калі вянок паплыве- дзяўчына выйдзе замуж. Калі
стаіць на месцы- пакуль не пойдзе. Калі вянок круціцца… Закончыце фразу.
Адказ: Калі круціцца- дзяўчына застанецца ў старых дзевах.
Вядучы: А зараз мы адпачнём
і паслухаем вершы, прысвечаныя наступнаму святу-жніво.
(Чытаюць верш ”Касьба” Ц. Гартны).
Вядучы : Працягваем нашу гульню. Я, лічу, вы адпачылі ў час
гэтайпаэтычнай паўзы. Вядома, што жніво характарызавалася
разнастайнасцю
звычаяў і абрадаў. Напрыклад, жніво пачынае самы
спрытны жнец або жнейя і г.
д. Увага, пытанне! З якой мэтай жнеяк аблівалі вадой?
Адказ : Каб жніво ішло хутка.
Вядучы: Усе вы ведаеце аб існаванні двайнога коласа.
Наступнае пытанне.
З якім павер’ем ён звязаны?
Адказ: Дзяўчына, якая знойдзе двайны колас, павінна была
скора выйсці замуж, хлопец -ажаніцца, жанчына- нарадзіць двайнят.
Вядучы: А зараз апошняе пытанне. Вядома, што пасля трох
зажынаў жыта жнейкі звычайна левай рукой зразалі адносцябло і
затыкалі сабе за пояс. З якой мэтай?
Адказ: Жняя робіць гэта, каб спіна гнулася, як сцябло.
Вядучы: А зараз журы неабходна падлічыць вынікіі вызначыць пераможцу. А мы паслухаем
песні, якія спяваюць напярэдадні жніва.
Гаварыла поле
шырокае , жыта ядронае:
Жнейкі,жнейкі
мае маладыя, сярпы , залатыя,
Прыходзьце ка
мне заўтра рана, каб я не стаяла,
Не хачу я ў
полі стаяці, коласам махаці
Вядучы:Вялікі
дзякуй усім нашым удзельнікам і гледачам.
Спадзяемся, што гульня дапаможа нам зацікавіцца беларускай культурай. Да
пабачэння!
Комментариев нет:
Отправить комментарий